Ajándék likenak ne nézd az okát, tartja az ősi mondás, én mégis azt mondom, érdemes kicsit megvizsgálnunk a likeok mögött húzódó motivációkat, hiszen valódi üzenetük gyakran feltűnően eltávolodik az érintett tartalomtól.
A likeoló személyéhez fűződő viszonyunk alapján könnyedén meghatározhatjuk a főbb alaptípusokat:
1. Hagyományos like:
Egyszerű, mint pornósnak a DJ szakma. Nincs hátsó szándék, se mögöttes tartalom, egyetlen célja az tetszésnyilvánítás. Ritkább, mint gondolnánk.
2. Rokonszenv-like:
A rokonszenv like esetében a tartalom teljesen irreleváns, a kattintás csupán a posztoló iránti szimpátiát fejezi ki. Tipikus rokonszenv-like például az, ami ismert emberek hivatalos profiljának videómegosztásaira érkezik pillanatokkal a posztolás után.
3. Szánalom-like:
A legrosszabb fajta. Általában olyankor lép működésbe, amikor egy előnyösnek szánt fotó kiposztolása teljes érdektelenségbe fullad, és végül egy közeli barátnak/rokonnak megesik a szíve a kép feltöltőjén. A legvérmesebb szánalom-likeolók a kattintás mellé arcpirítóan túlzó bókokkal is megörvendeztetik az érintettet.
4. Kölcsön-like:
Egy teljesen indokolatlan like random viszonzása, egyben a szánalom-like egyenes ági leszármazottja. Gyakorlati példa: konkáv mellkassal feszítesz a tükör előtt, villan a vaku, töltődik a kép, de a lájkok nem jönnek. Mikor már azt hiszed, mindennek vége, anyukád gyerekkori barátnője, akit udvariasságból jelöltél csak vissza, egy kattintással megmenti a helyzetet, mire te megkönnyebbülten felsóhajtasz, és böksz egy likeot a napi horoszkójára. Mindenki boldog, az ügy lezárva.
5. Presztízs-like:
Az érintett minden esetben olyan személy, vagy intézmény, akit/amit csodálat övez. Egy befolyásos/rettegett/híres ismerős, vagy épp egy előkelő étterem, ahol még a maradékra is Provident-kölcsönt kéne felvennie a likeolónak. De ő kitartóan kattintgat, ha esik, ha fúj, legyen szó érdektelen helyzetjelentésekről, vagy frissített borítóképről, hadd lássa a pórnép, milyen körökben mozog(hatna).
6. Emlékeztető like:
Olyanok kapják, akik valamivel adósai a likeolónak. Egyfajta virtuális életjel ez, diszkrét, XXI. századi módja annak, hogy finoman rákérdezzünk: HOL A PÉNZEM/VAGYONTÁRGYAM/EMAILEM/STB?!
7. Vonzalom-like:
Pofonegyszerű, könnyen felismerhető like típus, százával terem például pucsító tinilányok fájóan buta idézetei alatt. Tetszésnyilvánítás helyett sokkal inkább közösülési szándéknyilatkozat. Ha elég szemfüles felhasználók vagyunk, a vonzalom-likeok népes családján belül 3 altípust különíthetünk el üzenetük alapján:
a. Kufirc-like = Dugni akarok veled.
b. Fanatikus like = Dugni akarok veled újra és újra, mert megőrjítesz, ezért válogatás nélkül likeolom minden szexi rezdülésed, hogy tudd, hogy folyamatosan csak rád vágyom, te szexisten(nő)! Remélem nem gond, hogy a mellemre tetováltattam a neved.
c. Nosztalgikus sorozatlike = Tudom, hogy sokáig el voltam tűnve, de képzeld, szakítottunk, és most újra dugni akarok veled, ezért gondoltam, átnyálazom a profilodat, és belikeolok ezt-azt vakon, hátha eszedbe jutok, ha legközelebb részegen nyúlsz a telefonodért.
Ezzel a hevenyészett gyorstalpalónk végére is értünk, köszönöm a részvételt. A valós kép persze sokkal árnyaltabb, a legkülönfélébb kombinációk mellett számtalan altípus is létezhet, de azért remélem, segíthettem valamicskét, és most már azok is egy fokkal magabiztosabban igazodnak el a like-ok sűrű erdejében, akik eddig a Libriben keresték a Facebookot.