Sokáig előszeretettel rökönyödtem meg a mai tinilányok szabadosságán, de végül rá kellett jönnöm, hogy teljesen természetes, ami velük történik. Sőt, már-már törvényszerű. Ők Pavlov 21. századi kutyái, akiknek elég bejátszani néhány taktust az általuk bálványozott énekesnő aktuális slágeréből, és már csatolják is fel a flitteres övtáskát, aztán irány a kocsisor. Mert tetszik vagy sem, ezeket a lányokat ribancnak programozzák.
Úgy vélem, minden esetben káros, ha az öncélú szexualitás átszivárog a mainstream médiába, legyen szó bulvárlapok címlapján mosolygó aktmodellekről, vagy meztelenül piruettező nőkkel eladott tusfürdőkről, mégis a popzene az a csatorna, melyen keresztül igazán komoly károkat tud okozni a befogadók értékrendjében. Hiszen a bulvárlap és a reklám csak figyelmet próbál felkelteni vele, a popzene viszont ÜZEN. Az előbbiek csak olyasmit mondanak, hogy "Hopp, itt egy csöcs, vegyél már meg!", míg az utóbbi azt, hogy "Most figyelj, ez az út a sztársághoz!" És már lendül is készségesen Miley Cyrus fáradhatatlan nyelve, Britney tömzsi kis combja és Nicki Minaj gigantikus segge, hogy együttes erővel mutassanak irányt az útkereső tiniknek. Az előbbiek meggyőzőerejét a végletekig fokozza, hogy már ártatlan tinisztárként bűvkörükbe vonták a fiatalságot, majd velük együtt felcseperedve váltak gátlástalan szexuális ragadozókká, a média folyamatos támogatásával. (Nicki Minaj már a kezdet kezdetén is egy csillagközi szexmunkásra emlékeztetett, így neki be kell érnie az "átlagos" popsztárok befolyásával, de amint azt a mellékelt ábra is mutatja, ez sem csekély.)
Tehát kezdetét veszi a szex hatalmát dicsőítő karrier-tanácsadás, a képernyőre tapadó kamaszlányok pedig bőszen jegyzetelni kezdenek az okostelefonjukba:
A SIKER RECEPTJE
2db merészen kidobott mell - lehetőleg szilikon
1db vadul rázkódó segg
1db mégagumitislenyelem-tekintet
0db gátlás
stb.
Nem azért, mert született ribancok, hanem mert - mint a fiatalok általában - minél többre szeretnék vinni minél kisebb energiabefektetéssel. Ár-érték arány tekintetében pedig nincs vonzóbb szerep a feslett popsztárokénál, hiszen őket ünnepli a világ, miközben látszólag nem csinálnak mást, csak szabadjára engedik a bennük lakozó ösztönlényt. Szabadosságuk kavarhat ugyan kisebb botrányokat, de összességében ez hajtja előre a szekerüket, táplálja a népszerűségüket. A háttérben persze megbújhat ezer egyéb tényező (ének- és táncórák, rátermett menedzsment, stb.), de ezekre holmi rajongóknak nincs rálátása, így jobb híján azt utánozzák, amire van, hátha őket is hozzásegíti az áhított népszerűséghez.
A gépezet beindul, a megbabonázott lánykák vadabbra veszik a figurát, és a váltás látszólag ki is fizetődik. A szexi fotóik rekordmennyiségű lájkot gyűjtenek be, a fiúk vágynak rájuk, a többi lány irigyli őket, minden jel arra mutat, hogy helyes a példaképük által kijelölt út. Érkezhet ugyan néhány aggódó megjegyzés a szülőktől, barátoktól, tanároktól, de a visszajelzések mérlege így is masszívan pozitív. A ribanc-tuningon átesett nőpalánták fürdenek a népszerűségben, önjelölt sztárokká lépnek elő, egy apróság viszont még mindig hiányzik a képletből: a mesés vagyon.
Ezzel válaszúthoz érkeznek - vagy a ribancképző felsőbb osztályába lépnek, ahol végre készpénzre válthatják fedetlen bájaikat és elszántságukat, vagy kiiratkoznak, és megpróbálnak boldogulni a civil életben. A rossz döntés pedig szinte borítékolható, hiszen a példaképük által megénekelt sztárság nem ismer erkölcsi aggályokat, a szex hatalmáról pedig már maguk is megbizonyosodhattak mikrokörnyezetükben.
A képzés tehát folytatódik, az iskolapadok az új tanévben is roskadoznak a befolyásolható tinédzserektől, az igazgató pedig elégedetten dőlhet hátra: átment az üzenet.